מה זה בלוג?
בלוג הוא למעשה המגזין של אתר האינטרנט. זה המקום להפיץ מידע מקצועי על תחום העיסוק, לעדכן על טרנדים או מגמות חדשות, לשתף על מקרי בוחן מעניינים שקורים במגע עם לקוחות ולשתף על כל מה שלומדים מבחינה מקצועית.
בנוסף ניתן להשתמש בבלוג גם עבור עדכונים שוטפים על העסק כמו לדוגמא השקת מוצר או שירות חדש, כתיבה על פרוייקטים אחרונים שהסתיים ויהיה מעניין לפרסם ולקרוא עליו, או כל חידוש אחר בעסק שכדאי שקהל הלקוחות ידע עליו. אני לדוגמא משתמש בבלוג ששלי באתר הזה כדי לעדכן גם על הרצאות וסדנאות שאני פותח עבור הקהל הרחב.
מהן המטרות בכתיבת בלוג?
בכדי לדעת מהי הדרך הנכונה ביותר לכתיבת בלוג צריך קודם כל להבין מהן שלוש המטרות שבלוג בא להשיג.
לבסס את הסמכות שלכם כמומחים בתחום
זו המטרה הראשית והחשובה ביותר של בלוג. כאשר אתם כותבים תוכן באופן קבוע על תחום ההתמחות שלכם אתם לא רק חולקים ידע עם הגולשים, אלא גם את העובדה שאתם מכירים את התחום כל כך טוב ומרגישים בנוח להפיץ את המידע שברשותכם לאחרים בכדי שגם הם יוכלו ללמוד. כאשר הרושם הזה נוצר, אתם לא רק בעלי עסקים בתחום אלא אתם שם דבר, אוטוריטה, מומחים בתחום. כשהגולשים חוזרים לאתר בעקביות בכדי לקרוא מאמרים חדשים שאתם מפרסמים שלכם הרושם הזה מתחדד ונצרב עמוק יותר כך. במידה והם יזדקקו לשירותים שלכם הרושם שהשארתם הוא מה שיביא אותם לפנות אליכם בכדי לקבל את השירות ולא אל המתחרים שלכם.
להשאיר את האתר חי ובועט
אתר תדמית טוב לא מתפקד רק ככרטיס ביקור סטטי שאינו משתנה, אלא גם מחדש ומעדכן על כל דבר חדש שקורה בעסק. למעשה זוהי שלוחה של העסק ברשת שאמורה להיות מסונכרנת עם כל עדכון שקשור בעסק ולהפיץ אותו לגולשים. אתם בטח שמים לב שעסקים גדולים ומצליחים דואגים לחדש כל הזמן עם מבצעים, עם מוצרים חדשים, עם אריזות חדשות ועם כל דבר אחר שיאפשר להם להישאר בתודעה של הקהל, ואת זה בדיוק בלוג עוזר לכם לעשות. גם אם אין לכם בהכרח מה לחדש לקהל בכל הנוגע לשירותים או למוצרים שאתם מציעים, פרסום של מאמרים חדשים בבלוג האופן קבוע ישאיר את האתר, ואת העסק, חי ומתעדכן כל הזמן מה שמשדר לגולשים עדכניות ורלוונטיות.
קידום אתר במנועי חיפוש
לא רק גולשים מגיעים אל האתר שלכם אלא גם בוטים של גוגל שסורקים אותו מעת ולעת ומחפשים לראות מה השתנה או התחדש באתר. ברגע שאתם מעדכנים אותו בתכנים טובים עבור הגולשים שלכם גוגל מזהה קודם כל שהאתר מתחדש באופן תדיר ולאחר מכן מזהה שיש תנועות גולשים אל האתר ואל המאמרים החדשים. ברגע שהוא מזהה את זה הוא נותן לכם תעדוף בדירוג על פני כל מתחרה שלכם שלא עושה את זה. כבר ידוע שמי שמגיע לדף הראשון בגוגל בביטויים רלוונטיים יצליח לראות תנועה של לקוחות אל העסק שלו, ומי שמגיע לשלושת המקומות הראשונים יראה את רוב התנועה מגיעה לאתר שלו. לכן גם בכדי לקדם את האתר ולהגיע לעוד לקוחות דרך גוגל, פתחו לכם בלוג
עבור מי כותבים את הבלוג?
כדי להגיע אל המטרות שעבורם הבלוג נכתב אנחנו צריך להבין עבור מי הוא נכתב ומי קהל הקוראים שלו.
לקוחות פוטנציאלים
הקהל הראשי שעבורו אתם מפרסמים הוא הלקוחות הפוטנציאלים כאשר הם מבקרים באתר וחושבים להיעזר בשירות שאתם מציעים, כרגע או בעתיד (אפילו העתיד הרחוק). לכן, כאשר יושבים לכתוב אתם צריכים לוודא שהתוכן איכותי ובעל ערך לשים לב לשתי נקודות עיקריות.
- הבלוג חייב להיכתב על בסיס התכנים שמעניינים אותם, ולא על בסיס התכנים שמעניינים אתכם או שאתם, כבעלי עסק, מרגישים בנוח לכתוב עליהם. לשם כך יש צורך לבצע מחקר שייצר לכם בנק נושאים שיהיה זמין עבורכם לכתיבה.
- כתיבה בשפה פשוטה וברורה. הכתיבה צריכה להיעשות בגובה העיניים של קהל הלקוחות. מדובר על קהל בלי הבנה גדולה בתחום שלכם, ולכן צריך לוודא שהכתיבה נעשית בלי יותר מידי מונחים מסובכים או מורכבים ועם הסברים מפורטים בשפה פשוטה.
גוגל
גם גוגל הוא שחקן בעל תפקיד בהחלטה על אופי כתיבת הבלוג, ולעיתים אף השחקן המרכזי. כאשר אתם חושבים לפרסם מאמר כלשהו וודאו שגם גוגל "יהיה קל" לקרוא אותו ולהבין את המשמעות של הדברים שנכתבים. מאחר וגוגל ,וגם כל מנוע חיפוש אחר, הוא לא בנאדם ולא באמת יכול להבין משמעות כאשר הוא קורא את התוכן, הוא יכול לאהוב את המאמר שלכם אם הוא :
- יכלול ביטויי מפתח, או מילות חיפוש שאנשים מחפשים
- יהיה בעל סדר פנימי מבחינת כותרות ופסקאות.
- יכלול תמונות
- יכלול הוא קישורים למאמרים נוספים באתר
- יקבל קישורים ממאמרים אחרים באתר.
אנשי מקצוע בתחומכם
זה הקהל הכי פחות רלוונטי אבל חשוב לזכור שגם הוא קיים. אחת המטרות של הבלוג היא כאמור להפוך את הכותבים שלו לאוטוריטה בתחום ולכן צריך לקחת בחשבון גם אנשי מקצוע נוספים בתחום שנמצאים בשלבי ההתחלה ומעוניינים להרחיב עוד את הידע על התחום. אם ישנם נושאים שכדאי לכתוב עליהם אבל אולי יהיו מורכבים מידי עבור לקוחות פוטנציאלים שלכם, עדיין מומלץ לפרסם אותם כי גם להם יהיו קוראים.
"אבל רגע, מה יוצא לי מזה שבעלי מקצוע שאינם לקוחות שלי יקראו את הבלוג אתר?"
התשובה לכך פשוטה : מבחינת גוגל אלו עוד קוראים שנכנסים לאתר, קוראים את התוכן, לוחצים על הקישורים ובאים באינטראקציה איתכם ובשורה התחתונה מסמנים לגוגל שיש כאן אתר שנותן ערך לגולשים שנכנסים אילו.
נושאים ורעיונות לכתיבת בלוג
לעיתים קשה למצוא רעיונות בנושאים לכתוב עליהם בבלוג. אחרי שנתקלים בכמה וכמה פעמים כאלו שלא עולה שום רעיון טוב בראש, קל מאוד לזנוח את הכתיבה או להעביר אותה למקדם או כותב תוכן חיצוני. ההמלצה שלי היא תמיד לכתוב בעצמכם את התוכן, ולכן, בכדי להתגבר על מחסומי כתיבה אפשריים כדאי להיעזר בשלוש המקורות לרעיונות שלעולם לא מאכזבים.
שאלות וסוגיות שעולים עם לקוחות
כל שיחה עם לקוח, כל שאלה שעולה או כל הערה היא רעיון לכתיבה של פוסט שלם! במקרה היותר טוב אפשר גם לצאת משיחה עם כמויות של רעיונות שכל אחד מהם ניתן לפיתוח. אם יש שאלה שחוזרת אצל יותר מלקוח אחד או בסיטואציות שונות זוהי שאלה שהכי כדאי לכתוב עליה מאחר ויש סיכוי שהיא חוזרת גם אצל לקוחות פוטנציאלים אחרים שהיו שמחים לקבל תשובה. אם תשובה מפורטת לשאלה כזו תופיע בבלוג והקהל יגיע אליה, מי שפרסם את התשובה יזכה למעמד גבוהה מאוד ולסיכויי גובהה לקבל פניות מלקוחות.
פרוייקטים אחרונים
ביצוע פרויקט גדול ושיתוף של תהליך העבודה שהיה כרוך בו הוא מקור נהדר עבור לקוחות להעריך את איכות העבודה של בעל המקצוע. כתיבה על פרויקטים אחרונים או על מקרים מעניינים שנתקלתם בהם במהלך עבודות שביצעתם (נקרא גם case-studies) נותן ללקוחות שלהם הוכחות ממשיות על כך שאתם עובדים, פעילים, ויודעים להתמודד גם עם מצבים מורכבים יותר מעבר לעבודה הבסיסית הנדרשת.
מחקר מילות מפתח
זו הטכניקה הטובה ביותר. ביצוע מחקר מילות מפתח הוא למעשה לנסות להבין מה אנשים מחפשים היום בגוגל. ככל שיש יותר חיפושים בגוגל על נושא מסוים כך יותר משתלם לכתוב עליו מאחר והתברגות של פוסט כזה בדף תוצאות החיפוש תוכל להביא לאתר יותר גולשים. אם מדובר על נושא שטרם כתבו עליו בעלי עסקים אחרים, פוסט על הנושא הוא בבחינת עליה על דרך המלך למשיכת הרבה גולשים לאתר. ישנם כלים לקידום אתרים שעוזרים בחקר מילות המפתח ויוכלו לעזור לבצע אותו. אתם מוזמנים לכתוב google keywords planner ולהיכנס לתוצאה הראשונה שתקבלו בתוצאות. כך תגיעו אל כלי תכנון מילות המפתח של גוגל שבו ניתן להזין את שם התחום של העסק ולקבל הרבה רעיונות למילות מפתח שמחפשים בנושא, בנוסף להערכה של כמות החיפושים החודשים שגולשים מבצעים על המילות המפתח הללו הללו. כל נושא כזה, הוא רעיון למאמר שתכתבו עליו אחר כך.
תדירות כתיבה בבלוג
אחרי שיודעים מהי המטרה למי כותבים ועל מה לכתוב צריך לענות גם על השאלה כל כמה זמן צריך לכתוב. ישנם שלוש תשובות אפשריות לשאלה הזו, ואסדר אותם עבורכם מהכלליים ביותר לספציפיים והממוקדים ביותר.
כלל האצבע – פעם בשבוע לפחות.
לעסק שמעולם לא התעסק עם כתיבת בלוג או מאמרים ההמלצה הראשונית כתיבה של מאמר או פוסט אחת לשבוע. חשוב לציין שזהו כלל אצבע מאוד גס שכן הוא אינו לוקח בחשבון את אילוצי הזמן והאנרגיה הנדרשים לביצוע תהליך הכתיבה. לכן מומלץ להתייחס אילו כנקודת התחלה או שאיפה תעבור התאמות עם הזמן וההתנסות בכתיבה.
לפי הקצב של העסק
להרבה מאוד קוראים כלל האצבע המוצע בסעיף הקודם יכול להראות כיותר מידי או כמעט מידי.
לכל עסק יש צרכים ואילוצים משלו ולא לכולם יש את האפשרות להתפנות לכתיבה של פוסט פעם בשבוע. במצב הזה עדיף לכתוב אחת לכמה זמן שניתן מאשר לא לכתוב כלל. גם אם זה אומר שתדירות הכתיבה תהיה אחת לחודש, זה הרבה יותר טוב מלא לכתוב בבלוג כלל. לכן, כדאי לשים מטרה לכתוב בקצב שמתאים ומתחשב בכל האילוצים והמשאבין ולעמוד בו. אם ההחלטה היא לכתוב אחת לשבועיים או אחת לחודש זה בסדר גמור, כל עוד עומדים בהתחייבות הזו ולא נותנים לזה להתמסמס בין שאר המשימות כאשר דוחים אותה כל פעם מחדש. חשוב לזכור, חייבים להשאיר את האתר מעודכן ואת העסק בתודעה של הגולשים והלקוחות, הזנחה של הבלוג פוגעת במטרה הזו.
הצד השני של המטבע הוא כמובן לכתוב יותר מפעם אחת בשבוע. במידה וניתן לעשות זאת, לא צריך לחשוב פעמיים אלא פשוט להתחיל לכתוב!
המלצה נוספת היא לכתוב בתדירות קבועה. ככל שעולים מאמרים חדשים לפי זמן שקל לזהות אותו (לדוגמא כל שבועיים ביום ראשון) הקוראים יתרגלו להתעדכן במה שקורה בעסק לפי לוח הזמנים הקבוע לעדכון שנוצר באתר.
לפי המתחרים בשוק
זו ההמלצה הספציפית והטובה ביותר. כאשר עושים מחקר מתחרים כדאי לבדוק את קצב עדכון הבלוגים של אותם מתחרים שמעוניינים לעקוף בדירוגים בגוגל, ולשים יעד לכתוב בקצב מעט יותר גבוה מהם. כך ניתן לדעת שישנה עמידה בקצב העדכונים של השוק הספציפי של העסק ברשת. מדיה ואין אילוצים או מגבלות ההמלצה הזו היא בגדר חובה!
אורך המאמרים והפוסטים בבלוג
פרמטר נוסף מעבר לתדירות הכתיבה הוא אורך המאמרים ועל רמת העומק שאילהם יגיעו. הסעיף הזה חשוב מאוד עבור גוגל, שאינו יודע את המשמעות של הטקסט ולכן נח על פרמטרים אחרים כדי לבצע הערכת איכות. אחד החשובים שבהם הוא כמות המילים או במילים אחרות אורך המאמר. גם כאן, ההמלצה מתחלקת לשלוש אפשרויות שונות.
כללי האצבע לארוכי המאמרים
- המינימום – בכדי שמאמרים יכילו רעיון מפורט מספיק ועמוק מספיק כדי לתת ערך לגולשים יש לכוון למאמרים ארוכים. מאמר טוב יכיל בדרך כלל מינימום 500 מילים, זהו אורכו של דף פוליו שלם.
- ההמלצה הכללית – עם זאת ההמלצה היא לא להסתפק במינימום אלא לעשות את האקסטרא שיפיק מאמר עם יותר עומק וערך, על כן האורך המומלץ למאמר הוא בין 1000- 1500 מילים. פה כבר מדובר על מאמרים שצריך להשקיע בהם מחשבה ומאמץ בכדי יכסו נושא שלם בצורה מיטבית.
- מאמרים מושקעים – מאמרים שעוברים את ה2000 מילים ואף יותר מכך. מאמרים אלו הם לרוב מדריכים מפורטים שדורשים השקעה מאוד גדולה מאוד מצד מי שכותב אותם, הם מאגדים כמה תתי נושאים בתוכם ומתמקדים בכל אחד מהם לעומק בכדי ליצור תמונה כוללת ומקיפה. היתרון הגדול של מאמרים ארוכים כאלו הוא שמי שקורא אותם בוודאות יוצא עם הראשון שהכותב שלו הוא סמכות בלעדית בתחום (בהנחה שהמאמר נתן ערך, כן?!). יתרון נוסף הוא שגוגל מתעדף מאוד מאמרים כאלו בגלל שהם כל כך נדירים. מאחר וקשה מאוד להגיע לכתיבת מדריך מקיף באורך כזה ההמלצה היא לכתוב במשך חודשיים עד שלושה חודשים מאמרים רגילים שלכולם תהיה נגיעה בנושא מרכזי כלשהו ולאחר מכן לכתוב מדריך מקיף שיאגד את כלל הנושאים מאמרים אלו, יסדר אותם אחד אחרי השני ויקשר אל המאמרים הללו. כך יהיה הרבה יותר קל לכתוב מדריך מאשר להתחיל לכתוב אותו ללא שום תכנון מקדים
בטבעיות
זוהי ההמלצה של גוגל לכתיבת מאמרים. כאשר כותבים מאמר ומנסים להעביר רעיון מסויים לקוראים, ברגע שיש את התחושה שהמאמר הצליח להעביר את הרעיון במלואו ובצורה הטובה ביותר אין שום צורך בתופסת מילים. כלומר – לכתוב רק את מה שצריך. אני נוטה שלא לקבל את ההמלצה הזו ב100% מאחר ואני יודע שגוגל לא באמת יודע לקרוא ולהבין רעיונות כמו בני אדם ולכן הוא מסתמך לא פעם על פרמטרים שטחיים בכדי לקבוע איכות של מאמר. אחד מהמרכזיים בפרמטרים אלו הוא אורך המאמר ולכן ניתן לראות שמאמרים ארוכים יותר זוכים ליותר פופולריות מגוגל רק בשל אורכם. לכן אני חושב שבתור נקודת מוצא כדאי להתחיל לכתוב בצורה טבעית בלי התחשבות באורך המאמר, אך אם הוא יוצא קצר מידי או שניתן להוסיף לו עוד חלקים בכדי להוסיף עוד ערך לקוראים ועוד אורך במילים, מומלץ לעשות זאת.
המתחרים
לרוב בנק הנושאים שמכינים לכתיבה יכיל נושאים שכתבו שמישהו אחר כבר כתב עליהם. במצב כזה לא כדאי לכתוב את המאמר בוואקום אלא להיות ער לדברים שכבר נכתבו, לקרוא אותם, להבין מה חסר בהם ומה ניתן להוסיף, ובכללי לזהות איך ניתן לכתוב אותם בצורה יותר טובה. השאיפה היא לכתוב מאמר שיהיה קודם כל ארוך יותר מהמאמרים האחרים שכבר פורסמו, ולאחר מכן כמאמר שמכיל משהו נוסף שאין במאמרים האחרים. אם מדובר בכתיבה על נושא שיש לגניו חידוש עדכני או העמקה שטרם קיבלו חשיפה, כדאי לכתוב את המאמר בצורה שתדגיש את החידוש כערך מוסף משמעותי בנוסף כמות מילים גדולה יותר מהכמות של המאמרים הקודמים.