גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול ביותר כיום וההשפעה שלו על האינטרנט היא עצומה. אתרים שמקבלים דירוגים טובים בגוגל יקבלו אליהם הרבה תנועה, גולשים ומתעניינים בעוד שאתרים שאינם מדורגים טוב לא יזכו לראות יותר מכמה מבקרים בודדים. לכן חשוב מאוד לדעת איך גוגל עובד, איך הוא מדרג אתרים ואיך הדירוגים האלו מתרגמים לתנועה בפועל ועל כל זה אתם מוזמנים לקרוא כאן
גוגל הוא ארכיון אתרים
גוגל הוא למעשה ארכיון אתרים (או אינדקס) ענק ששומר בתוכו העתקים סטטיים של כל האתרים אליהם הוא הצליח להגיע. כשגולש מחפש משהו בגוגל, התוצאות שהוא יקבל הן לא התוצאות החיות שיש באינטרנט ברגע זה אלא התוצאות שגוגל מוציא מהאינדקס שלו. האינדקס הזה הוא עצום וכולל טריליוני אתרים (מעל 150 טריליון ליתר דיוק). גוגל מבצע סריקה של האינטרנט דרך בוטים שסורקים את האתרים, מוצאים אתרים חדשים, מעדכנים אתרים קיימים, ואת כל המידע שהם מוצאים הם מעבירים ישר לאינדקס. התהליך הזה נעשה באופן רציף, כל הזמן, כך שהבוטים משאירים את האינדקס מעודכן בקצב גבוהה ביותר. כאשר מישהו מקליד שאילתה כלשהי בשורת החיפוש של גוגל, גוגל מנסה להבין מה בדיוק הוא רוצה למצוא ולאחר מכן הוא מחפש באינדקס שלו את כל התוצאות שנראות לו שיענו בצורה הטובה ביותר על השאילתה שהוקלדה. למעשה גוגל מנסה לתת את התוצאות שהוא חושב שהכי רלוונטי לגולשים. בנוסף לזה הוא צריך גם לדרג אותם לפי מי שעונה על השאילתה בצורה הטובה ביותר ועד לזה שעונה עליה הכי פחות טוב.
אז איך גוגל מדרג את האתרים?
כדי להיות כנה לחלוטין אומר שאף אחד לא באמת יודע על מה מתבסס האלגוריתם של גוגל מאחר וזהו סוד מסחרי שנשמר באדיקות רבה. אפשר מאוד להבין את גוגל בנושא הזה מאחר והסוד של האלגוריתם שווה הרבה מאוד כסף! מעבר לכך האלגוריתם עובר עדכונים תדירים תוך כדי שהטכנולוגיה מתפתחת ותוך כדי שינויים טבעיים שקורים בשוק. שינוי כזה למשל הוא התחלה של גלישה באינטרנט דרך הטלפון הנייד. עם השנים גוגל התחילו לתת עדיפות לאיך שאתרי אינטרנט מוצגים דרך הטלפון הנייד מאחר ואחוז הגלישה באתרים דרך המכישים אלו גדול משמעותית.
עם זאת ישנם לא מעט הערכות שקולעות לדרך שבה גוגל מדרג אתרים וניתן להתבסס עליהן בכדי להבין את הדרך שבה הדירוג מתבצע. למרות שההבנה היא שלגוגל יש כמה מאות פרמטרים שבאמצעות שקלול שלהם הוא מייצר את הדירוג, בכדי לפשט את ההסבר אציג את שני הפרמטרים העיקריים.
- רלוונטיות – כאשר הקלדנו שאילתה לגוגל הוא ינסה למצוא התשובות הכי רלוונטיות לשאלה ששאלנו אותו.
- איכות – מעבר לרלוונטיות גוגל צריך לספק תשובות טובות שכאשר הגולשים יגיעו אליהם הם יקבלו את המענה לשאלה שלהם בצורה הטובה ביותר.
לשם כך גוגל צריך להבין את המשמעות של השאילתה שהוקלדה ואת המשמעות של האתרים שאותם הוא מציג ומדרג. לאלגוריתם שעליו גוגל בנוי אמנם אין את היכולת להבין עד הסוף את המשמעות של האתרים שאליהם הוא מגיע מאחר ועדיין מדובר על רובוט ולא על בן אדם אנושי, אבל יש לו יכולות אחרות שמפצות על זה בצורה טובה ואפילו נותנות יתרונות מעבר לאלו שיש לבני אדם.
היתרונות של גוגל על פני משתמשים אנושיים
גוגל מקבל את נתוני המשתמשים באתר
לגוגל יש מערכת לבקרת ביצועי אתרים שיכולה למדוד את כמות הגולשים שנכנסו לאתר, את כמות המשתמשים החדשים, לאילו דפים הגיעו, באיזה מכשיר גלשו, מאיזה מקום בעולם, כמה זמן שהו באתר, האם הם נטשו אותו או נשארו בו וקראו את התוכן שבו, ועוד הרבה נתונים. בעלי אתרים יכולים להתחבר גם הם למערכת הזו בכדי שיוכלו לקבל את נתוני השימוש באתר שלהם ולמדוד את ההתקדמות בעצמם. לפי הנתונים שגוגל מקבל הוא יכול להעריך האם המשתמשים שמגיעים לאתר חושבים שהוא אתר טוב. אם יש כניסה של הרבה משתמשים לאתר, אם הם שוהים שם הרבה זמן, מטיילים בין העמודים השונים, לוחצים על פיצ'רים שיש באתר, גוללים למטה את העמודים ועוד, אלו אינדיקציות טובות מאוד עבור גוגל בכדי להבין איך האתר מתפקד והאם הגולשים נותנים בו את אמונם. אם כן, גם הוא יתן לאתר קרדיט בדירוגים על כך ואם לא אז הוא יתעדף אתרים אחרים. לבני אדם אין את היכולת לדעת איך אנשים אחרים מגיבים לאתר אלא רק איך הם מגיבים אילו, לכן לגוגל יש יכולת יותר טובה להעריך את האיכות של האתר ואת התאמתו לאוכלוסיית הגולשים.
יש לו אפשרות לסרוק אינספור אתרים במהירות שיא
כאשר בני אדם גולשים באינטרנט ומחפשים משהו בגוגל הם יפתחו אולי 2-3 אתרים שיופיעו עבורם בתוצאות החיפוש. הם ירפרפו בהם, יקראו רק חלקים שנראים להם רלוונטיים ועל סמך זה יחליטו איזה אתר מבין השלוש נראה להם הכי קולע למה שהם רצו למצוא. גוגל לעומת זאת יכול לקרוא כל אתר לעומק, על כל הדפים שלו בתוך פחות משניה, ובנוסף לכך יש לו אפשרות גם לסרוק באותה המהירות את כל המתחרים של האתר הזה, לקרוא גם אותם ולעשות תעדוף שמתבסס על הרבה אתרים ועל סריקה של כל הדפים שלהם. לכן גם כאן, היכולות הרובוטיות של גוגל מתעלות על אילו של המשתמש האנושי.
החסרונות של גוגל
גוגל לא באמת מבין משמעות
האלגוריתם של גוגל יודע לקרוא ולהבין קוד אך הוא עדיין לא בן אנוש והיכולת שלו להבין את המשמעות העמוקה של טקסט כפי שבני אדם יכולים היא מאוד מוגבלת. מעבר לזה האלגוריתם גם לא יודע לקרוא אלמנטים שהם לא קוד כמו תמונות או סרטונים ולכן גם כאן ישנה מגבלה בהבנה של גוגל את התוכן שאילו הוא מגיע. על זה הוא מנסה לפצות על ידי הבנה של פרמטרים שטחיים של האתר שיתנו לו הבנה לעד כמה האתר תואם למה שהגולש מחפש ויצליח לענות על השאילתה שהוגשה. חלק מהפרמטים הללו הם הכותרות, הסדר שלהם, אורך הטקסט, מילות מפתח שמצויות בו, תגיות (חתיכות קוד) ייעודיות לתמונות שמסבירות בטקסט מה התמונה מציגה ועוד. בנוסף לכך, חשוב לציין שבגוגל כל הזמן עובדים בכדי לשפר את אלגוריתמים של הבינה המלאכותית שלהם כך שיכולו כמה שיותר להתחקות ולהבין משמעות שיש בטקסט, אבל עדיין, מדובר באלגוריתמים כך שמאוד קשה לגרום להם להגיע להבנה מעמיקה כמו זו של בני אדם.
גוגל הוא טיפוס חשדן
זהו לא חיסרון שאין לבני אדם אלא יותר ניסיון של גוגל להתחקות אחר התנהגות שלהם. כאשר גוגל רואה אתר חדש זה נתפס עבורו כמו שבני אדם תופסים מותג חדש שזה עתה יוצא לשוק.
כאשר בני אדם נתקלים במותג חדש הם מאוד הססניים לגביו. זאת מאחר והם עדיין לא מכירים אותו, לא יודעים עד כמה טובה הסחורה שלו, מה רמת השירות וכו'. הם גם לא יכולים לשאול אף אחד כדי לקבל חוות דעת ובאופן כללי אין להם מספיק מידע בכדי לדעת אם לקנות מאותו מותג חדש או לא. במצב כזה הם יחכו עד שירגישו איתו מספיק בנוח, ואם המותג יצליח לענות על הצורך הזה ויצליח לשדר שהוא מותג רציני שיספק סחורה איכותית הוא יקנה את מקומו ויצליח לעשות איתם עסקים. כמובן שתהליך כזה של רכישת אמון לוקח זמן ודורש הוכחות להתנסויות חיוביות קטנות כלשהן לפני שלקוחות יחליטו לסמוך עליו ולתת לו קרדיט, וכך גם בדיוק זה עובד אצל גוגל.
ברגע שגוגל מזהה אתר חדש הוא לא ממהר לתת לו קרדיט או לפרסם אותו באופן אורגני. הוא רוצה לבדוק אם הוא מתוחזק כראוי, מתחדש עם הזמן, אם גולשים מגיעים אילו ממקורות אחרים, האם הם שוהים בו הרבה, באים איתו באינטראקציה ועוד. כל זאת בכדי שלגוגל יוכל להיות הערכה טובה מספיק האם הוא שווה את האמון של המערכת בכדי להציג אותו בתוצאות החיפוש. ככל שהאינטרנט מתפתח לקוח יותר ויותר זמן לאתרים לצבור את האמון הראשוני של גוגל ולכן, כיום ניתן לומר בצורה דיי ברורה שמהרגע שהאתר עלה לאויר צריך לחכות חצי שנה לפחות (!) עד שמתחילים (!!) לראות דירוגים ולא לפני. כמובן שגם יש חשיבות לביטוי עליו האתר מנסה להתקדם אבל חשוב להבין שגם אם מדובר על ביטוי קל יחסית בלי הרבה תחרות עדיין יש תקופת צינון עד שגוגל סומך על אתר חדש ונותן לו קרדיט ודירוג.
המשמעות של הדירוגים בגוגל.
אציג כאן שלושה נותנים שאומרים להמחיש את החשיבות של דירוג גבוהה בגוגל.
- גוגל מקבל מעל למיליארד שאילתות ביום – זה אומר שכשאנשים מחפשים משהו באינטרנט הם הולכים קודם כל לגוגל.
- כאשר גוגל מציג את התוצאות עבור השאילתות שהוא מקבל 97% מהגולשים יסתפקו בתוצאות שמופיעות בעמוד הראשון. בחישוב פשוט ניתן להבין שרק 3% יעשו מהגולשים את הצעד הנוסף ויחפשו גם בעמודים השני, השלישי וכו'. זה אומר שאם אתר מסוים לא נמצא בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש כמעט בטוח שאף אחד לא יגיע אילו.
- בערך 60% מהגולשים יקליקו על אחת מ3 התוצאות הראשונות שמופיעות בדף תוצאות החיפוש – זה אומר שרק האתרים שנמצאים ב3 המקומות הראשונים יזכו לרוב התנועה של הגולשים.
לכן, המשמעות היא שקידום אתר לדף הראשון שזה המינימום הנדרש בכדי לראות תנועה מגיעה לאתר, והגעה אל אחד משלושת המיקומים הראשונים זה מה שיתחיל לתת את הפירות הטובים ביותר.