nofollow – איך הוא משפר את אסטרטגיית הקישורים שלנו?

גלו מה זה nofollow, איך הוא משפיע על אסטרטגיית ה-SEO שלכם, ואיך הוא עוזר להשאיר יותר מהכוח והקרדיט בתוך האתר.
nofollow

מה תגלו במאמר הזה?...

תגית nofollow היא כלי רב-עוצמה לנהל את “כוח הקידום” באתר. היא מאפשרת לנו לציין למנוע החיפוש מתי איננו רוצים לתמוך או להמליץ על אתר מסויים שאנו מקשרים אילו. הדבר חשוב במיוחד כשמדובר בפרסומות, תגובות גולשים, תכנים מסחריים או אתרים מתחרים שאין לנו אינטרס לחזק.

ממהרים? הנה השאלות (והתשובות) המרכזיות במאמר

ה-nofollow הוא פקודה המופיעה ברמת הקישור, הגורמת למנוע החיפוש (לדוגמה, גוגל) להתעלם מהקישור מבחינת העברת “כוח קידום”. המשתמש עצמו עדיין יכול ללחוץ על הקישור ולהגיע ליעד, אך מנוע החיפוש אינו רואה בכך המלצה או “מיץ קישורים” לעמוד המקושר.

נוהגים להשתמש ב-nofollow כאשר לא מעוניינים לתמוך בקידום האורגני של האתר המקושר. מצבים נפוצים כוללים קישורים לפרסומות בתשלום, קישורים מתוך תגובות ספאם, או קישורים לאתרים מפוקפקים שאיננו רוצים “להמליץ” עליהם בפועל.

בעוד nofollow מתייחס בעיקר לקישור בודד (הוא אומר למנוע החיפוש “לא להעביר כוח בקישור”), noindex חלה על עמוד שלם, ומורה למנוע החיפוש לא לאנדקס את העמוד בתוצאות החיפוש. כלומר, noindex מסתיר את העמוד כולו מחיפושים בגוגל, בעוד nofollow מונע העברת כוח קידומי בקישור מסוים.

לא. התנהגות כזו נראית לא טבעית בעיני מנועי החיפוש ועלולה לעורר חשד. מעבר לכך, קישורי follow לאתרים אמינים או מקורות מידע מועילים מחזקים את אמינות התוכן שלכם בעיני גוגל. חשוב ליצור איזון בין קישורים עם follow (המהווים המלצה טבעית) לבין אלו שבהם נרצה nofollow, בהתאם להקשר (פרסומות, תגובות, אתרים מפוקפקים וכו’).

בוורדפרס, אפשר להיעזר בתוספים (כמו Yoast) כדי לסמן nofollow לכל הקישורים בעמוד, או לערוך תגיות באופן פרטני. באופן ידני, ניתן להוסיף בקוד הקישור rel="nofollow" וכך לאפשר לקישור להישאר לחיץ למשתמש תוך חסימת העברת “מיץ קישורים”.

כאשר אנו בונים אסטרטגיית קידום אורגני (SEO) לאתר, אחד הנושאים החיוניים ביותר להבנה, מעבר לאופטימיזציה או מחקר מילות מפתח הוא האופן שבו “כוח הקידום” (Link Juice) עובר מעמוד לעמוד ומאתר לאתר. במילים פשוטות, כשקיים קישור (Link) מעמוד אחד לעמוד אחר, הוא לרוב “ממליץ” עליו בעיני מנוע החיפוש. המלצה זו מעבירה לעמוד המקושר חלק מהערך או הסמכות (Authority) של העמוד המקשר, ומשפיעה לטובה על הדירוג שלו בתוצאות החיפוש. אולם ישנם מקרים שבהם נעדיף לא לתת “כוח קידום” לאחרים – בין אם מדובר באתר מתחרה, בקישור לפרסומת או בתגובה לא איכותית. כאן נכנסת לתמונה התגית nofollow.

במאמר זה נרחיב על מושג ה-nofollow, נסביר איך הוא פועל ומתי כדאי להשתמש בו, נעסוק בדוגמאות מהשטח, ונבחן כיצד ניתן ליישם אותו במערכות ניהול תוכן נפוצות (כמו וורדפרס). נשתמש בדוגמאות מהתמלול שהובא בהרצאה, אשר התמקדה בעיקר בנושא ה-nofollow בקישורים, בתגובות ובאתרי פרסום.

מה בדיוק Nofollow ו“כוח קידום”?

אחד מעקרונות היסוד של קידום אתרים הוא ההבנה שקישורים (Links) משמשים מעין “המלצות” או “הצבעות אמון” בין עמודים ואתרים. כאשר עמוד חזק ומוכר מקשר לעמוד אחר, מנוע החיפוש רואה בכך איתות חיובי. כך נוצר מצב שבו אתרים צוברים סמכות (Authority) בין היתר על סמך מספר ואיכות האתרים שמקשרים אליהם.

אולם אם אנחנו בעלי אתר שרוצים לשמור את “הכוח” אצלנו, או שאין לנו כוונה לתמוך באתרים מתחרים או בעלי תוכן לא איכותי, מתעוררת השאלה: “כיצד לחסום את מעבר הכוח?” במקום לתת “המלצה” לגורם חיצוני, ניתן להיעזר בפקודה nofollow כדי לומר למנועי החיפוש “אל תספור את ההצבעה הזאת”.

פקודת nofollow מופיעה כמאפיין בתוך תגית הקישור (Anchor Tag) ב-HTML, למשל:
<a href="https://example.com" rel="nofollow">link</a>
הוספת rel="nofollow" אומרת למנוע החיפוש (גוגל, בינג וכו’): “אל תעביר כוח קידום דרך הקישור הזה, אל תתייחס אליו כהמלצה”. חשוב להדגיש שהמשתמש האנושי אינו נפגע מכך: מי שיילחץ על הקישור עדיין יגיע ליעד, אבל מבחינת מנוע החיפוש לא הועברה שום “המלצה” או ערך חיובי לכתובת המקושרת.

משום כך, לעיתים קוראים ל-nofollow “ה-noindex של הקישורים”, שכן במקום לחסום הופעת עמוד בתוצאות, חוסמים את הערך המועבר מהקישור. אם noindex עובד על עמוד, nofollow מתייחס ספציפית לרמת הקישור.

linkjuice
כוח הקידום שעובר בין עמודים נקרא גם לינק ג'וס (link juice)

שימושים נפוצים בתגית nofollow

פרסומות ובאנרים

באתרי תוכן גדולים ניתן לראות באנרים פרסומיים: כאשר גולש לוחץ על הבאנר, הוא מגיע לאתר המפרסם. אתר התוכן (כמו וויינט או כל פורטל חדשות אחר) לרוב אינו מעוניין לתת “המלצה” אמיתית לכל מפרסם. לכן, ניתן לסמן את הקישורים בתוך הבאנרים כ-nofollow. המשתמש עדיין יכול ללחוץ, אך גוגל לא מתייחס לקישור הזה כהצבעה על איכות התוכן של המפרסם.

תגובות גולשים בבלוג

כאשר מבצעים בניית אתר עם מערכות ניהול תוכן (CMS) כמו וורדפרס, ידוע שכאשר מישהו משאיר תגובה עם קישור, כברירת מחדל הקישור מסומן כנופולו. הסיבה: מניעת הצפת תגובות ספאם, שבהן אנשים מעוניינים “לגנוב כוח קידום” ולהכניס קישורים לאתר שלהם בכל מקום אפשרי. כך, בעל הבלוג אינו “מאכיל” את המגיב בכוח קידום – ובמקביל לא פוגע בחופש הדיבור, כי הגולש עדיין יכול לפרסם קישור. רק בלי ערך SEO ממשי.

4.3 קישורים “מפוקפקים” או לא רצויים

יש מצבים שבהם אנחנו באמת חייבים לקשר לאתר, אולי לצרכי איזכור או “אזהרה” (“ראו אתר X שמסכן את הגולשים, שימו לב לא להיכנס!”), אך איננו רוצים שגוגל יבין זאת כהמלצה. במקרים כאלו נהוג לצרף nofollow, כדי לסמן “מדובר בסוג קישור שלילי או ניטרלי, לא בהכרח המלצה”.

האם כדאי לשים nofollow על כל קישור חיצוני?

זו שאלה שעולה לעיתים קרובות: “אם אני כבר לא רוצה לתת כוח לאף אחד, אולי אשים nofollow על כל קישור חיצוני באתר שלי.” בהרצאות שאני מעביר על קידום אתרים אני מדגיש שמדובר במהלך לא טבעי שעלול לעורר חשד בעיני גוגל. מנועי החיפוש מצפים שאתרים בריאים יתנהלו כמו “אזרחים” באינטרנט, ויקשרו לאתרים אחרים שהם מוצאים איכותיים או רלוונטיים.

  1. התנהגות טבעית
    גוגל מחפש סימנים לכך שאנחנו לא מבצעים מניפולציה מופרזת על חלוקת הכוח. אם בכל האתר אין ולו קישור Follow אחד, עלול להיווצר רושם שאנחנו “חוסמים” בכוונה כל העברת כוח. הדבר עלול להזיק למוניטין האתר בטווח הארוך.

  2. התבססות על מקורות
    במאמרים מקצועיים, אקדמיים או אפילו סקירות רציניות, נהוג לקשר למקורות חיצוניים. אם אנחנו תמיד מתייגים אותם כ-nofollow, גוגל עלול לפקפק באותנטיות ההפניות שלנו. לעיתים, דווקא קישור Follow יכול להעיד על כך שאנחנו מסתמכים על מקורות מהימנים, וזה מוסיף לאמינות שלנו.

בעבר, גוגל הכריז: “אנו לא מעבירים שום PageRank או כוח דרך קישורים עם rel="nofollow".” שנים אחר כך, כדי לעודד התנהגות יותר טבעית, הוחלט בגוגל להתייחס ל-nofollow יותר כ”רמז” (Hint) ולא כהוראה מוחלטת – כלומר, יש אפשרות שגוגל עדיין יבחר להתחשב (קצת) בקישור. עם זאת, במקרים רבים מנוע החיפוש אכן רואה ב-nofollow סימן ברור לכך שבעל האתר אינו רוצה להעביר כוח, ותואם לרוב את הכוונה הזו. לכן, עדיף להוסיף nofollow רק על קישורים שאיננו מוכנים להמליץ עליהם. מנועי החיפוש הגדולים, כולל בינג, עושים שימוש כלשהו במידע הזה, גם אם הם לא מתחייבים להתעלם במאה אחוז. ברוב המקרים, ניתן להניח ש-nofollow ימנע העברת כוח או יפחית אותה משמעותית.

מתעניין בבנייה או קידום האתר שלך? מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

בוא נגלה איך נגיע יחד למקום הראשון ונביא הרבה לקוחות חדשים לעסק שלך.

ניתן גם להשאיר פרטים בטופס הבא

מתעניין בבניה או קידום האתר שלך? מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

אפשרויות הוספת nofollow בוורדפרס ובאתרים אחרים.

עריכת קוד ידנית

אם אנו ניגשים לעורך ה-HTML או לעורך הטקסטי של וורדפרס, נוכל לאתר את השורה שבה מוגדר הקישור, לדוגמה:
<a href="https://example.com">link</a>

כדי להפוך אותו לנופולו, מוסיפים:
<a href="https://example.com" rel="nofollow">קישור</a>

אין שינוי עבור המשתמש, אבל מנוע החיפוש מזהה את ‘rel="nofollow"’ ומתחשב בו

תוספי SEO (כמו Yoast)

תוספים מובילים כמו Yoast SEO או Rank Math מאפשרים הגדרות מתקדמות. ניתן לשים nofollow על כל הקישורים היוצאים מעמוד ספציפי, באמצעות בחירה באפשרות “האם מנועי החיפוש צריכים לעקוב אחר הקישורים בתוכן?” ולסמן “לא”. זהו פתרון גורף לעמוד שלם, אך כדאי להיזהר איתו, כי ייתכן שיש בעמוד גם קישורים שאתם דווקא רוצים לתמוך בהם.

התמודדות עם ספאם בתגובות

בעל בלוג או אתר תוכן שמאפשר לגולשים להגיב חושף עצמו לאנשים שמנסים להשאיר קישורים לצורך קידום עצמי. הכוח שמועבר בדרך כלל קטן, אבל בסביבה שאין פיקוח, אפשר להציף עשרות תגובות “תודה! מאמר מעולה, דרך אגב הנה האתר שלי: …”. ישנם כמה דברים להתמודד עם התופעה הזאת

1. אישור ידני
באתרי תדמית, ניתן להגדיר שכל תגובה תמתין עד שמנהל האתר יאשר אותה. אם מזהים שהתגובה מכילה קישור ספאמי או לא רלוונטי, מוחקים או עורכים אותו. זה פותר עיקר הבעיה אך דורש עבודה ידנית מתמדת.

2. nofollow על ברירת מחדל
כברירת מחדל, וורדפרס (ורוב המערכות) מגדירות nofollow על קישורים בתגובות. כך גם אם פספסתם תגובה בעייתית, היא לא תקבל כוח קידומי. עדיין כדאי לנטרל ספאם כדי לשמור על איכות האתר, אבל לפחות לא מזיקים לעצמכם בתוצאות החיפוש.

3. סינון אוטומטי
באתרי ענק (כמו אתרי חדשות) לא הגיוני לבדוק ידנית כל תגובה. לכן, מגדירים פילטרים כמו “אם מופיע https:// או .co.il בתגובה, העבר לסקירה ידנית” או “אל תאשר אוטומטית”. בצורה זו נפטרים מחלק גדול מהספאם.

Nofollow in wordpress
ניתן להשתמש בהגדרות המתקדמות ביוסט עבור כל עמוד כדי שכל הקישורים שיוצאים ממנו יהיה Nofollow

לסיכום - התנהלו חכם והימנעו ממניפולציות

הנה כמה כללים של עשה ואל תעשה עם תגית nofollow 

  • אל תגזימו ותתחילו לחסום הכל: גוגל מצפה להתנהגות טבעית, שבה חלק מהקישורים כן מעבירים כוח (Follow).
  • קישורים פנימיים: ברוב המקרים אין סיבה לשים nofollow על קישורים פנימיים, כי אנחנו דווקא רוצים לחזק את מבנה האתר.
  • העברת מסר לגוגל: אנחנו כבעלי האתר יכולים להחליט קישור-קישור אם זהו המלצה אמיתית או פרסומת/תגובה חשודה.

גישה מאוזנת תבטיח שלא נאבד ערך קידומי היכן שהוא דרוש, ולא נציג לגוגל התנהגות מניפולטיבית חריגה. כך, ניתן להמשיך לבנות אתר איכותי עם תכנים סמכותיים, לתת קרדיט אמיתי בשעת הצורך, ולחסום “גנבי כוח” והפניות פרסומיות כך שלא יפגעו באמינות האתר שלנו או ינצלו אותו לרעה.

בסופו של עניין, nofollow אינו משנה דבר עבור המשתמש האנושי, שרואה את הקישור ולוחץ עליו כרגיל. הוא כן משנה את הדרך שבה מנוע החיפוש מעריך את ההמלצה או הכוח. אם נקפיד להשתמש בו במקומות הנכונים – פרסומות, לינקים לאתרים מפוקפקים או תגובות לא רצויות – נוכל לשמור על רמת איכות גבוהה, למנוע ספאם ולנהל את ה-SEO של האתר בצורה מקצועית, בלי לפגוע במראה החיצוני של התוכן או בחוויה הכוללת של הגולשים.

לקוחות ממליצים

מוזמנים להתרשם מכל חוות הדעת עליי
כמקדם אתרים מומלץ

ניתן גם להשאיר פרטים בטופס הבא

מתעניין בבנייה או קידום האתר שלך? מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

בוא נגלה איך נגיע יחד למקום הראשון ונביא הרבה לקוחות חדשים לעסק שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם...

דילוג לתוכן