עוד לפני שמבצעים אופטימיזציה לאתר, פותחים בו בלוג ומעלים בו תכנים, ועוד לפני שמתחילים להביא קישורים מומלץ להכיר את כלים לקידום אתרים שיעזרו למדוד את ההתקדמות כאשר זו תתחיל לקרות. ישנם הרבה כלים לקידום אתרים שברובם המכריע משתמשים מקדמי אתרים מקצועיים. עם זאת ישנם לא מעט כלים שכל משתמש או בעל אתר יכול להיעזר בהם כדי לקבל תמונה טובה על מצב האתר שלו ועל הדרכים השונות שבהם גם הוא יוכל להמשיך לקדם את האתר שלו בצורה יעילה. חשוב לזכור שבמקרה של קידום אתרים אורגני לוקח זמן לא מועט בכדי לראות תוצאות ואת הפירות של הקידום בדמות המיקומים שנשיג בדף תוצאות החיפוש. כמובן שטווח הזמן משתנה בין אתר לאתר ובין ביטוי לביטוי אך ככלל אצבע כדי לדעת שלאתר חדש יקח מינימום חצי שנה בכדי להתחיל לראות מיקומים ודירוגים טובים בגוגל.
עם זאת עדיין מומלץ לחבר את האתר לכלי הבקרה בסוף תהליך בניית האתר ולפני תחילת הקידום השוטף בכדי לראות את התוצאות ברגע שאלו יגיעו.
נתחיל בשלושת הכלים שהם מבחינת מאסט – כלי אחד לבדיקת מיקומי אתר, כלי לבדיקת ביצועי האתר וכלי לניטור בעיות באתר.
כלי קידום האתרים הראשון – מעקב מיקומים
בכלי מעקב מיקומים ניתן להכניס את כתובת האתר ואת כל המילות המפתח שהוכנסו בטקסטים ובדפי האתר שבהם יש צורך לבדוק את ההתקדמות. לרוב כל 24 שעות הכלי מבצע חיפוש ובודק את מיקום האתר שבחרתם בכל הביטויים שבחרתם. כמובן שאם מדובר על אתר תדמית חדש ושעליו יש פחות מ10 ביטויים שאותם רוצים לבדוק לא באמת נחוץ לכם כלי ותוכלו לבצע את הבדיקה הזו באופן ידני (נאמר כל שבוע). פשוט חפשו את הביטוי בגוגל, סרקו את התוצאות, ובמידת הצורך הסתכלו גם על הדפים היותר פנימיים בכדי לאתר את האתר שלכם. את התוצאות ניתן להכניס לטבלת אקסל וכך למדוד את ההתקדמות משבוע לשבוע.
במידה ומדובר על פרוייקט מעט יותר גדול שיש בו יותר ביטויים ישנם לא מעט כלים שיוכלו לבצע את המעקב עבורכם על בסיס יומי. ישנם לא מעט כלים כאלו, חלקם בחינם וחלקם בתשלום. מאחר ואני מניח שרוב בעלי האתרים שאינם הופכים את הקידום שלו למקצוע שלהם לא ירצו להתחיל להוציא כסף על כך תוכלו לחפש עבור כלי מעקב מיקומים בחינם. ההמלצה שלי היא על הכלי pro rank tracker, שמציע חבילת התנסות בת שבוע שמאפשרת לבחור שני אתרים ועד 20 ביטויים למעקב בחינם למי שמעוניין להתנסות. לעסק שברשותו אתר תדמיתי אחד שאותו הוא מעוניין לקדם זה בהחלט יספיק.
אם בכל זאת אתם מעוניינים לקחת את עניין הקידום כמה צעדים קדימה וזקוקים לכלים בגרסה מלאה שמאפשרים מעקב אחר כמות גדולה יותר של ביטויים או מספר רב של אתרים, הכלי הפופולרי ביותר בארץ כיום הוא זפו (Zefo), שמתאים מאוד לאתרים ישראלים. החיסרון הגדול של זפו הוא המחיר, זהו כלי יחסית יקר. הכלי שבו אני משתמש הוא מנגולס שמספק גם כלים נוספים כמו חיפוש מילות מפתח חדשות ונתונים על אתרים מתחרים. מנגולס הוא כלי זול יחסית ועבורי זהו הכלי שנותן הכי הרבה תמורה ביחס למחיר. למרות שאני ממליץ עליו בחום, ההמלצה הזו ניתנת יותר עבור מקדמי אתרים שזהו המקצוע שלהם. לכן אם אתם לא במקום הזה אלא רק מקימים ומתחילים לקדם את האתר הראשון שלכם, ומעוניינים לחסוך כמה שיותר בהוצאות בשלב זה חפשו כלי מעקב מיקומים חינאמיים בו התחילו משם.
הכלי השני לקידום אתרים – גוגל אנליטיקס
גוגל אנליטיקס זהו למדידת ביצועי האתר. מדובר כלי חינאמי ומקיף שנותן המון נתונים על האתר שלכם ועל חווית המשתמש בו. בין היתר הוא מודד כמה משתמשים נכנסו לאתר שלכם, כמה פעולות הם ביצעו, בכמה דפים ביקרו, כמה זמן שהו, כמה מהם נטשו את האתר ועוד. זהו כלי רב עוצמה שמאפשר לכם גם לבדוק עד כמה האתר שלכם מתקדם ברשת ומביא אילו גולשים ובנוסף לכך איך הגולשים מתנהגים באתר שלכם. ניתן לבצע בו המון פילוחים לפי זמנים שונים, לבצע השוואות בין תקופות, לבדוק נתונים לפי עמודים ספציפיים ועוד. הכלי הזה נותן לכם הצצה גם על איך גוגל קולט את חוויית המשתמש של האתר שלכם, שזהו אחד הפרמטרים שמשפיעים על דירוג האתר בגוגל. ידוע שגוגל משתמש בנתונים של חויית משתמש כדי להבין עד כמה התוכן באתר שלכם איכותי ובעל ערך לגולשים. במידה ואתם תראו נתונים כמו אחוז נטישה גבוהה בעמוד מסויים תוכלו לדעת שהוא לא עונה על מה שהגולשים מעוניינים למצוא ותוכלו לשקול לשנות אותו בהתאם לצורך.
גוגל סרץ' קונסול – כלי קידום האתרים השלישי
סרץ' קונסול הוא הכלי שמאפשר לכם לדעת כיצד גוגל קורא את האתר שלכם. גוגל מסמן דפים שיש בהם שגיאות, כמות קישורים חיצוניים ומאילו אתרים הם הגיעו אליכם. קישורים פנימיים בתוך האתר שלכם, האם ישנם בעיות אבטחה או עונשים שהאתר שלכם חטף עקב הפרה של הכללים של גוגל, ביטויים חדשים שבהם האתר שלכם הופיע ויכולים לעזור במחקר מילות המפתח ועוד. כמובן שישנם הרבה פונקציות נוספות בכלי זה שמתאימות יותר עבור בעלי מקצוע, מקדמי אתרים או בוני אתרים שמבינים יותר את הצד הטכני.
כלי קידום אתרים רביעי – Site speed check
כלי בדיקת מהירות האתר של גוגל. ידוע שגוגל מדרג יותר גבוהה אתרים שנטענים במהירות ונותן להם תיעדוף. הסיבה לכך ברורה, גם גוגל, בדיוק כמו משתמשים אנושיים לא אוהב לחכות עד שהאתר יטען. בכלי לבדיקת מהירות האתר יש לכם אפשרות להכניס כל דף שתרצו באתר שלכם לסורק ולקבל ציון מ0-100 גם כאשר הכניסה מתבצעת ממחשב שולחני וגם כאשר היא מתבצע על הטלפון הנייד. מעבר לכך אתם גם מקבלים דוח שמצביע עבורכם על הבעיות שגורמות לאתר להיטען לאט וקישורים למדריכים שנותנים פתרונות אפשריים לטיפול בבעיה. בעיה נפוצה שקיימת לדוגמא היא העלאת תמונות כבדות (ששוקלות יותר מידי) ומעטות את זמן הטעינה של האתר. באמצעות העלאת תמונות דחוסות לאתר ובשימוש נכון בתוספים שמאפשרים אופטימיזציה שלהם בתוך האתר עצמו ניתן בהחלט
כלי הקידום החמישי – Copyscape
קופיסקייפ בודק עבורכם תוכן משוכפל באתר. ניתן להכניס כל עמוד שתרצו ולקבל סריקה בכל רחבי הרשת על אתרים אחרים ולראות האם התוכן שמופיע באתר שלכם מועתק לאתרים אחרים. חשוב לדעת שגוגל מאוד לא מעריך תוכן משוכפל בין אתר לאתר. גוגל מבצע סקירה של האתרים באופן שוטף, כל הזמן. כאשר הוא מגלה תוכן שלא היה קיים קודם לכן הוא מקטלג אותו כשייך לאתר שממנו הגיע. אם התוכן יופיע באתר אחר בזמן שהוא עדיין מופיע באתר הראשון גוגל יזהה זאת כשכפול של התוכן. במצב כזה הדף ששיכפל את התוכן יגיע אחרי (ולרוב, הרבה אחרי) הדף שבו התוכן הופיע לראשונה. לכן תוכלו להשתמש בקופיסקייפ כדי לדעת אם ישנו אתר אחר שהעתיק את התוכן שלכם או לבדוק האם תוכן מסויים שקיבלתם או הזמנם ואתם מעוניינים להעלות לאתר הוא מועתק מאתר אחר. במידה ואתם כותבים ומעלים את התוכן שלכם בעצמכם יש פחות מה לדאוג מתוכן משוכפל אך תמיד טוב לדעת שיש כלי שעוזר במצבים אלו במידה ויקרו.