האלמנטים שמרכיבים את התוצאות בגוגל
כל תוצאת חיפוש רגילה בגוגל מורכבת משלושה אלמנטים מרכזיים.
כותרת – Meta Title
כותרת המטא, הכחולה (או הסגולה במידה ולחצתם בעבר על תוצאה זו), היא הכותרת הראשית של העמוד אותה גוגל מציג. חשוב לציין שהכותרת שגוגל מציג אינה חייבת להיות הכותרת של העמוד עצמו ולמעשה הטקסט שמרכיב אותה יכול גם לא להופיע כלל בעמוד שאילו היא מפנה. הכותרת המטא נחשבת בעיני רבים לאחד המרכיבים המרכזיים באופטימיזציה של אתר מאחר והיא הרכיב העיקרי שמאותת עבור גוגל על הנושא שעליו העמוד מדבר. אורך ממוצע של כותרת הוא 8 מילים כאשר מומלץ שתכיל את שם העמוד, שם האתר וטוויסט שיווקי כלשהו שיגרו את הגולשים ללחוץ עליה.
כתובת האתר – URL
כתובת האתר היא מה שאנו מקישים בסרגל העליון של הדפדפן כאשר אנו רוצים להגיע לאתר אינטרנט ללא שימוש בגוגל או במנוע חיפוש אחר. למשל כתובת האתר הזה היא : kfirmenashe.co.il . כגולשים וכמשתמשים באינטרנט, לכתובת האתר אין הרבה משמעות עבורינו אך מבחינת גוגל ומבחינת קידום האתר יש לכתובת תפקיד חשוב.
גוגל למעשה לא מדרג עמודים, הוא מדרג כתובות. כלומר, הדירוג שעמוד מסויים באתר מקבל והקרדיט או הכוח שלו למעשה נחים על הכתובת שלו. לפי הכתובת גוגל יודע לזהות את העמוד עליו מדובר. אם אנו ניקח את התוכן של העמוד ונעתיק אותו לעמוד בעל כתובת אחרת ונמחק את העמוד הישן, גוגל יזהה את העמוד כחדש לחלוטין. לכן, לרוב מרגע שמחליטים על כתובת מסויימת לעמוד ההמלצה היא להימנע מלשנות אותה בכדי לא לאבד את הדירוג בקידום האתר שצבר העמוד. ניתן בכל זאת להעביר לגוגל את המסר שהכתובת החדשה היא של עמוד ישן שכבר צבר קרדיט ורק כתובתו הוחלפה, וזאת על ידי הפניה, אך ככלל אצבע, כל עוד אין הכרח לעניין, מומלץ להימנע מלבצע זאת.
המלצה נוספת הנוגעת לכתובת אתר היא לכתוב אותה באנגלית ולא בעברית. ניתן לשים לב שכשאר משתמשים בכתובות בעברית, הכתובת מקבלת תבנית לא ברור שכוללת הרבה סימני "%" בתוכה, דבר שהופך אותה לארוכה ומסורבלת. לכן ככל האפשר, מומלץ להשתמש בכתובת בשפה האנגלית בכדי להימנע מכך.
תיאור – מטא דסקריפשן
תיאור המטא הוא התיאור שגוגל מציג מתחת לכותרת ותפקידו לתת לגולשים מעט מידע על התוכן המופיע בתוך האתר. גם תיאור המטא, כמו כותרת המטא, לא חייבת להופיע כלל בתוך העמוד אילו היא מפנה ולא חייב אפילו להיכלל באסטרטגיית התוכן לקידום האתר אך עדיין מדובר על אלמנט מאחד חשוב עבור קידום האתר. אורך רצוי לתיאור מטא הוא בין 20 ל22 מילים כאשר ההמלצה היא לתאר את התוכן של העמוד בתמציתיות בתוספת עוד תמריץ ללחוץ על התוצאה.
האם ניתן להשפיע על הכיתוב בתוצאות החיפוש בגוגל?
למרות שלא כותרת המטא ולא תיאור המטא חייבים להופיע באתר ישנו מקום יעודי שבו ניתן לשבץ אותם בכדי שגוגל ידע לשלוף אותם ולהציגם בתוצאות החיפוש. באתרי וורדפרס למשל, תוספי קידום אתרים כמו לדוגמא Yoast, פתוחים בכל עמוד חלון נוסף ובו מקום יעודי לשיבוץ של תגיות אלו. למרות שאנו יכולים לבקש מגוגל להציג כותרת ותיאור לפי בקשתינו, גוגל אינו מתחייב להיענות לבקשה הזו ואם האלגוריתם שלו מוצא תוכן בעמוד שבעיניו מייצג יותר טוב את התוכן של העמוד המדובר הוא יטה דווקא להציג אותו. בהנחה שתגי המטא שהוכנסו אכן מתמצתים בצורה אמינה את תוכן הדף ובהנחה שמשתמשים אכן לוחצים על התוצאה ולא נוטשים את האתר לאחר שנכנסו אילו, גוגל יטה כן להציג אותם לפי ההמלצה שניתנה לו מאיתנו.
תוצאות החיפוש בגוגל גם מציגות את העותק השמור של העמוד
מאחר וגוגל מתפקד כארכיון של אתרים באינטרנט, חשוב להבין שברגע שאנו מחפשים משהו מסויים, הוא אינו מציג את תוצאות שמתבססות באופן חי על מה שקורה באתרי האינטרנט אלא את מה שהוא ראה באתרים אלו בפעם האחרונה שהוא סרק אותם. עובדה זו לעיתים יוצרת פער בין מה שמוצג בגוגל לבין מה שמוצג באתר בפועל. אם לדוגמא אם מקדם האתרים שלכם משנה את כותרת המטא של אחד העמודים באתר ומפרסם אותו השינוי לא יופיע מיידית גם בגוגל. במקום זאת, יעברו לפחות כמה שעות עד שגוגל יסרוק שוב את האתר, כחלק מסריקה שגרתית שהוא עושה ברחבי האינטרנט באופן קבוע, יראה את השינוי, יעדכן גם את העותק ששמור בארכיון שלו, ויציג אותו גם בתוצאות החיפוש שאנו נראה כאשר נעשה חיפוש שרלוונטי לאותו האתר.
אם אנו רוצים לדעת איך נראה העותק השמור בארכיון של גוגל יש לנו אפשרות להגיע אילו דרך תוצאות החיפוש. ליד כתובת האתר לרוב יופיע משלוש קטן עם קודקוד המופנה כלפי מטה. אם נלחץ עליו תיפתח לנו לשונית ובה הטקסט "במטמון". המטמון הוא למעשה הארכיון של גוגל, ואם נלחץ על אופציה זו נוכל לראות את העותק השמור של האתר בארכיון של גוגל. אם ניפתח את האתר בלשונית נוספת וגם את גרסת המטמון נוכל לראות את ההבדלים בין הגרסות. בנוסף לזה בגרסת המטמון גם נוכל לראות מתי בוצעה הסריקה האחרונה שביצע גוגל לאותו הדף שמוצג לנו.