היררכיית תפריטים באתר ואיך כדאי לסדר אותם?

גלו כיצד התפריט הראשי , הפוטר והסיידבר מנווטים את חוויית המשתמש, משפיעים על הקידום האורגני ומעצימים את יעילות האתר.
Menu hierarchy

מה תגלו במאמר הזה?...

היררכיית התפריטים וההבדלים ביניהם מאפשרת לבעלי אתרים למקסם את חוויית המשתמש ואת מאמצי הקידום. התפריט הראשי מזמין את המשתמשים לפעול ולנווט ישירות לשירותים או לקטגוריות המוצרים העיקריים. תפריט הפוטר משלים אותו ומספק עוד נקודות גישה חשובות. הסיידבר, מצדו, משרת מטרות ייעודיות בעמודי תוכן דינמיים. יחד, שלושת התפריטים הללו מעצבים את חוויית הגלישה ותורמים להפיכת האתר לנגיש, מובן ויעיל יותר – הן עבור המשתמשים והן עבור מנועי החיפוש.

ממהרים? הנה השאלות (והתשובות) המרכזיות במאמר

היררכיית התפריטים מגדירה את סדר התפריטים ואת מידת הבולטות של כל אחד. תכנון נכון משפיע באופן משמעותי על חוויית המשתמש, הקידום האורגני והמכירות.

התפריט הראשי לרוב ניצב בראש הדף ומציג את העמודים החשובים ביותר. לעומתו, תפריט הפוטר מופיע בתחתית כל עמוד, מקשר לעמודים משניים או נוספים, ומשפיע מעט פחות על חוויית המשתמש – אך עדיין חשוב לקידום.

עמודים המקושרים מהתפריט הראשי נתפסים על ידי גוגל כעמודים מרכזיים וחשובים, ולכן נוטים לקבל “קרדיט” גבוה יותר, המשפר את דירוגם בתוצאות החיפוש.

הסיידבר לא נכלל בהרבה אתרים ובאתרים שבהם הוא כן נכלל הוא אינו מופיע בגרסת הנייד. לכן חשיבותו נמוכה יותר מאלה של ההדר והפוטר, המופיעים בכל האתרים גם בדסקטופ וגם במובייל

בעלי אתר נוהגים להציב בתפריט הראשי את העמודים המכניסים או החשובים ביותר (כגון עמוד הבית, שירותים ומוצרים), בעוד שהתפריט התחתון מיועד לעמודים נוספים שמועילים למשתמש ולקידום, אך אינם בליבת הפעילות העסקית.

כאשר מדברים על היררכיית התפריטים באתר אינטרנט, הכוונה היא לסדר התפריטים השונים וליחסי החשיבות ביניהם. למעשה, יש הבדל במידת החשיבות והבולטות של כל תפריט, ותכנון נכון שלהם משפיע במידה רבה גם על חוויית המשתמש וגם על יעילות האתר בקידום אורגני ומכירות. במאמר זה אסקור את שלושת סוגי התפריטים העיקריים: התפריט הראשי (Header), תפריט הפוטר (Footer) ותפריט הסיידבר (Sidebar), ואבחן כיצד כל אחד מהם ממלא תפקיד ייחודי בתפעול ובמבנה האתר.

מתעניין בבנייה או קידום האתר שלך? מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

בוא נגלה איך נגיע יחד למקום הראשון ונביא הרבה לקוחות חדשים לעסק שלך.

ניתן גם להשאיר פרטים בטופס הבא

מתעניין בבניה או קידום האתר שלך? מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

התפריט הראשי (Header Menu)

התפריט הראשון, שנחשב לנפוץ ביותר, הוא התפריט הראשי הממוקם בדרך כלל בחלק העליון של עמודי האתר. הוא מופיע בכל עמוד ונתפס בעיני הגולשים כאלמנט מרכזי וחשוב מאוד. אלו הם המאפיינים העיקריים שלו:

  • מיקום בולט ואוניברסלי
    התפריט נמצא לרוב ממש “בטופ” (בראש הדף), או לעיתים בצד ימין/שמאל (בהתאם לשפת האתר). כך, בכל עמוד שהגולש נכנס אליו, התפריט הראשי יופיע מול עיניו בדרך שלא ניתן יהיה לפספס אותו.
  • התאמת התפריט לסוג האתר
    אם מדובר באתר תדמיתי, במיקום קרוב לבית נמצא לרוב קישורים לעמודי השירות, משום ששם מתרחשת המכירה או השכנוע העיקרי של הלקוח. באתר חנות, לעומת זאת, קטגוריות המוצרים עשויות לתפוס את רוב שטח התפריט.

סדר הופעת הקישורים בתפריט הראשי

  1. עמוד הבית: ברוב האתרים, זהו הדף החשוב ביותר ולכן מוקם בדרך כלל בצד ימין (בשפה העברית). מעבר לכך מדובר גם במשהו שהפך לנורמה, כך שגם אם העמוד הבית פחות חשוב באתר כלשהו, נהוג בכל זאת להשאירו בצד ימין.
  2. עמודי שירות או קטגוריות מוצרים: אם מדובר על אתר תדמית, בעל העסק מציג את השירותים המרכזיים. אם זה אתר חנות, לרוב יוצגו קטגוריות המוצרים העיקריות. ההנחה היא שעמודים אלו מכניסים את רוב ההכנסות, ולכן מקבלים עדיפות גבוהה.
  3. עמודי גלריה או בלוג: באתרי תדמיתי עומדים אלו עשויים להגיע אחרי עמודי השירות, כדי להמחיש את איכות העבודה (גלריה) או להעביר ידע מקצועי (בלוג). במקרים רבים, אלו עמודים פחות “מוכרים” ישירות, מה שהפוך אותם לחשובים פחות מעמודי השירות אך הם עדיין מוסיפים למוניטין ולשכנוע הלקוח ולכן מופיעים בתפריט הראשי.
  4. עמוד “אודות” ו”צור קשר”: אלו בדרך כלל מופיעים בסוף התפריט, כיוון שאינם מכניסים כסף ישירות, אך חשובים לנוחות ולתחושת אמון מול הגולש.

אתרי חנות ושיקול הצגת העמודים

בחנות אינטרנטית לעיתים כלל לא נראה בתפריט עמוד בית מובחן, אלא רק קטגוריות מוצרים. זאת מפני שהמטרה העיקרית היא למכור כמה שיותר, ובעלי האתר מעדיפים להעניק את כל שטח התפריט לתצוגה של הקטגוריות הרלוונטיות. מעבר לכך, עמודי “אודות” או “צור קשר” עשויים להיות משניים אפילו יותר, וכלל לא להופיע בתפריט הראשי אלא בפוטר, אם בכלל.

התפריט הראשי והחשיבות בקידום

התפריט הראשי מוצג בכל דפי האתר, ולכן הוא נחשב התפריט החשוב ביותר גם מנקודת מבטו של גוגל. כאשר מנוע החיפוש רואה קישור קבוע בתפריט הראשי, הוא מסיק שמדובר בעמוד מרכזי או חיוני למבנה האתר. כך, עמוד המקושר מהתפריט הראשי נוטה לקבל “קרדיט” גבוה בהיררכיית העמודים יותר מאשר עמוד שמופיע רק לעיתים נדירות או חבוי בתתי-תפריטים.

main menus
התפריט הראשי מוצג בכל דפי האתר, ולכן הוא נחשב התפריט החשוב ביותר גם מנקודת מבטו של גוגל.

התפריט השני בחשיבות: תפריט הפוטר

התפריט השני במעלה הוא תפריט הפוטר. הוא מופיע בכל דפי האתר אך ממוקם בתחתית העמוד ולכן זוכה לפחות חשיפה לעין המשתמש בהשוואה לתפריט הראשי.
בתפריט הפוטר נהוג לשלב קישורים לעמודים פנימיים, מאמרים אחרונים או פרויקטים שבעלי האתר מעוניינים לחשוף. אלו בהחלט יכולים להיחשב ליעדים חשובים לבעל האתר אך לא עד כדי כך שיכנסו לתפריט הראשי.
קישורים הנמצאים בפוטר, למרות שאינם נחשבים לחשובים כמו אלו שבתפריט הראשי, עדיין משדרים לגוגל על עמודי חשובים יותר מאלה שאינם מופיעים כלל בתפריטים. לכן, יש הרבה מקדמי אתרים שמנצלים זאת על מנת לחזק עמודים מסוימים על ידי הוספת קישור אליהם מהפוטר.

דוגמא לפוטר מהאתר שלי

באתר שלי, לדוגמה, מופיעים בפוטר קישורים לכל המאמרים האחרונים, מחולקים לפי קטגוריות כמו “קידום אתר”, “כתיבת תוכן” ו”בניית אתרים”. בכל קטגוריה מוצגים המאמרים העדכניים, וקיים גם טור ייעודי לפרויקטים אחרונים שבניתי עבור לקוחותיי. אף אחד מהדפים הללו אינו מופיע בתפריט הראשי, אך בפוטר יש אליהם גישה ישירה. כך הקורא (וגוגל) יודע שאלו עמודים שעדיין נחשבים חשובים, אך אינם ראשיים מספיק על מנת להיות בהדר.

באתר שלי, לדוגמה, מופיעים בפוטר קישורים לכל המאמרים האחרונים, מחולקים לפי קטגוריות כמו “קידום אתר”, “כתיבת תוכן” ו”בניית אתרים”.

התפריט השלישי בהיררכיה: הסיידבר

התפריט השלישי הוא הסיידבר, תפריט צדדי המופיע לרוב בצד שמאל (באתרי עברית) או בצד ימין (באתרי אנגלית). הוא נמצא במקום שלישי בהיררכיה. ישנן מספר סיבות לכך

  1. ישנם המון אתרים שאינם מכילים סיידבר כלל
  2. באתרים שבהם הוא כן נכלל, הוא מופיע בדרך כלל בעמודי בלוג, גלריה או חנות, אך לא בעמוד הבית או עמודי השירות המרכזיים.
  3. הוא לרוב לא יכלל בגרסה הניידת של האתר
  4. מציג תוכן דינמי
    בדרך כלל, הסיידבר משמש כדי להציג פרויקטים אחרונים, מאמרים אחרונים או מוצרים בהנחה. אלו הם אלמנטים חשובים, אך לעיתים פחות חיוניים מחלקי האתר הראשיים.

 

חשיבות הסיידבר מול הפוטר וההדר

למרות שהסיידבר יכול להופיע באופן קבוע בעמודי הבלוג או בחנות, הוא עדיין לא משתווה לתפריט הראשי או הפוטר מבחינת עוצמת החשיפה. כך, אם עמוד כלשהו מופיע רק בסיידבר, לא בטוח שיקבל את הקרדיט שהיה מקבל לו הופיע בהדר או אפילו בפוטר. ועדיין, באותם עמודים שבהם הסיידבר מוצג, הוא יכול להיות בולט למדי, במיוחד לעיני הגולשים שמחפשים תוכן נוסף.

לקוחות ממליצים

מוזמנים להתרשם מכל חוות הדעת עליי
כמקדם אתרים מומלץ

ניתן גם להשאיר פרטים בטופס הבא

מתעניין בבנייה או קידום האתר שלך? מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

בוא נגלה איך נגיע יחד למקום הראשון ונביא הרבה לקוחות חדשים לעסק שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם...

mobile marketing
איך לקדם אתר בגוגל?
כפיר מנשה

6 דרכים סופר ממירות לשיווק במובייל

רוב הגלישה מתבצעת דרך מכשירים ניידים. לכן גם אתם חייבים לדעת על כל הדרכים הטובות ביותר לעשות שיווק במובייל כמו שצריך!

דילוג לתוכן