קישורים הם הצעד הסופי בקידום האתר שלכם. למרות שאין באמת צעד סופי בתהליך קידום אתר ולמעשה מדובר על תהליך שנמשך באופן שוטף, קישורים מהווהים את הנדבר האחרון שצריך לכלול בתהליך ומשמשים כמגבר לאופטימיזציה שעשיתם לאתר שלכם ולתכנים שכתבתם בבלוג שפתחתם. אז מה זה בעצם קישורים בעולם האינטרנט?
קישורים לקידום אתרים – הצד הטכני
קישור בעולם האינטרנט זו הדרך להגיע לעמוד כלשהו דרך עמוד אחר. קישור יכול לבוא לידי ביטוי דרך כפתור, תמונה או טקסט מודגש שברגע שמקליקים עליו עוברים לעמוד אחר.
סוגי קישורים
באופן גס ישנם שני סוגים של קישורים – קישורים פנימיים וקישורים חיצוניים. קישורים פנימיים הם קישורים בין דפים שונים באותו אתר וקישורים חיצוניים הם קישורים מאתר אחד לאתר אחר לחלוטין. באופן לא גס, אגב, ישנם הרבה סוגים של קישורים כמו קישורים מתוך תפריט ,קישורי טקסט, קישורי כפתורים, קישורי Nofollow ועוד. לכל אחד יש את הייחודיות שלו מבחינת המשמעות שגוגל מעניק לו אבל הירידה הזו לפרטים לא באמת נחוצה אלא יותר הבנה של המהות באופן כללי. לכן במאמר הזה נסתכל על החלוקה העיקרית לשני הסוגים שצויינו.
ההנחה היא שכל מי שאיי פעם גלש באינטרנט כבר מבין את הצד הטכני של קישורים, ולכן מה שמעניין הוא דווקא הצד המהותי, כלומר, מה קישור נותן ואיך הוא נתפס בעיני גוגל ובעיני הגולשים.ש
קישורים לקידום אתרים – הצד המהותי
בעיני הגולשים
בעיני הגולשים קישור הוא הדרך הקלה ביותר לניווט בין דפים ובין אתרים באינטרנט או לפרסם אתר ברחבי הרשת. אם תשימו לב לכך גם אתם בתור גולשים לרוב כבר כמעט ולא מקלידים כתובות בשורת החיפוש בדפדפן אלא מגיעים מתוך מנוע החיפוש לאתרים ומשם עוברים בין הדפים הספצפיים שנחוצים באותה לכם העת. הביטוי של דרך הפעולה הזו מתעצם כאשר מבינים שאם ישנו עמוד באתר שעלה לאויר אך אין לו כל קישור מאחד התפריטים באתר, הגולשים יחשבו שהוא כלל לא באוויר ואין זה משנה אם יאמר להם שאם הם יקלידו את הכתובת המלאה שלו בשורת הדפדפן הם יוכלו להגיע אילו.
ברמה הבסיסית ביותר, עמוד שאין אילו קישור באתר – פשוט לא קיים!
בעיני גוגל
העיניים של גוגל הם אלו שיותר חשובות עבור מי שמעוניין לקדם את האתר ולכן אחלק את ההסבר לשני חלקים. קישורים פנימיים וקישורים חיצוניים
קישורים פנימיים
בעיני גוגל קישורים פנימיים הם הדרך להבין את ההקשר בין הדפים השונים בתוך האתר ואת החשיבות שלהם. ככל שיש יותר קישורים לדף מסויים מתוך דפים אחרים באתר גוגל יכול להבין שכל אלו מתקשרים בצורה מסויימת לאותו הנושא שמוצג בדף המקושר. בנוסף לכך ככל שיש לדף מסוים יותר קישורים גוגל מבין שזהו דף יותר חשוב באתר. באופן טבעי דף הבית ודפי השירותים השונים של העסק יקבלו את מירב הקישורים מדפים אחרים בתוך האתר שכן עליהם בעל האתר ירצה לתת את הדגש. לכן, בתור בעלי אתרים מומלץ לקשר בכל מקום שאפשר בתוך הדפים לדפים אחרים שקשורים אליהם. החלק הזה מדבר על הדרך בה גוגל רואה קישורים ובאתר כבר ישנו מאמר יותר נרחב שמדבר על הדרך בה גוגל מדרג אתרים ולכן יהיה טבעי לקשר אילו. ככל שבעל אתר יתמיד לעשות זאת כך הוא יקל על גוגל להבין את החשיבות של הדפים בתוך האתר ואת הנושאים המרכזיים והחשובים שבו.
קישורים חיצוניים
בעיני גוגל קישור חיצוני הוא המלצה או הפנייה ברשת האינטרנט. למעשה גוגל מפרש קישור מאתר אחד לאתר אחר כהמלצה ורצון ולהפנות את הגולשים אל האתר הזה.
זהו אספקט מאוד חזק שחשוב לשים אילו לב. כאשר עסק, גם אם הוא עסק קטן מפרסם את עצמו, כמובן שהוא יעשה זאת באופן חיובי שימשוך אילו לקוחות. למרות זאת אין זה אומר שזהו עסק שכדאי להתקשר איתו, אך כאשר מישהו אחר ממליץ על אותו עסק, להמלצה הזו כבר יכולה להיות השפעה אחרת. אם נצא מתוך ההנחה שהעסק לא שילם כסף לממליץ כדי שיתן את המילה שלו עליו, המלצה ממישהו אחר נותנת מידע הרבה יותר אמיתי ואובייקטיבי. לחילופין אם ישנה המלצה שלילית, גם כאן מאחר והיא ניתנת על ידי גוף אחר, אנו ניטה יותר להסתמך על כך.
גוגל עובד באותה הצורה לזו של בני אדם בנושא הזה, ומתרגם קישור כהמלצה. אם הוא רואה שאתר מסויים מקשר (כלומר ממליץ) על אתר אחר הוא יטה לתת לאתר המקושר קרדיט גבוהה יותר.
אם נוסיף לכך עוד נדבך, נסו לחשוב מה קורה אם מישהו שאתם מכירים וסומכים עליו נותן לכם המלצה על עסק כלשהו. במצב כזה אתם בסבירות גבוהה לא תעשו כל בדיקה נוספת אלא תסמכו לחלוטין על מה שהחבר ממליץ כי החבר "שם את השם שלו" על ההמלצה הזו.
גם כאן, בדיוק כמו בני אדם שלהם יש חברים שהם סומכים עליהם יותר, לגוגל יש אתרים שהוא סומך עליהם יותר ואתרים שהוא סומך עליהם פחות. דוגמא טובה לכך הם אתרים ששייכים למדינות (בעלי סיומת gov) או אתרי אקדמיה שנתפסים כאמינים מאוד בעיני גוגל לעומת אתר של אינסטלטור כלשהו בצפון הארץ שעליו גוגל יסמוך קצת פחות. אני חס וחלילה לא מזלזל באינסטלטורים אבל גוף כמו אקדמיה שעושה עסקים עם ארגון כלשהו, מפרסם מכתב תודה באתר ונותן קישור אל העסק הזה, גוגל יפרש זאת כהבעת אמון של מוסד רציני באותו העסק ויתגמל את העסק על כך.
חשוב לציין שחלק מהקרדיט הזה נלקח מהאתר המקשר. לכן כל מי מתעניין בדרך שבה גוגל מדרג אתרים, כדאי שיבין לעומק את "כלכלת הקרדיטים" שגוגל מנהל באמצעות הקישורים בכדי לדעת להתנהל עם קישורים באתר שלו ולאתר שלו. כלכלת הקרדיטים הזו היא אלמנט מפתח בסעיף אחר בהמשך המאמר.
מה נחשב לקישור טוב באמת עבור גוגל?
באופן כללי ככל שאתר נחשב סמכותי יותר בעיני גוגל כך הקישור ייחשב ליותר טוב, אבל מעבר לזה, קישור טוב באמת הוא קישור שגולשים ילחצו עליו בפועל כאשר הם יפגשו בו. אם פרסמתם מאמר או סדרת מאמרים באתרים אחרים שגולשים אכן קראו ובסוף גם לחצו על אחד הקישורים והגיעו אל האתר שלכם גוגל רואה בקישור הזה כהמלצה שזוכה לאמון ציבור הגולשים ולכן תיתן הרבה קרדיט על כך. מכאן ההמלצה היא תמיד לפרסם מאמר איכותי שבתוכו יהיה הקישור ולעשות זאת בדרך שנותנת ערך רב לגולשים ומזמינה אותם לקבל מידע נוסף בתוך האתר שלכם.
3 דרכים להשגת קישורים לקידום אתרים
כאן כבר מגיעים לתאכלס. אחרי שמבינים למה קישורים הם חשובים ואיך מודדים את האיכות שלהם, הגיע הזמן לבדוק איך ניתן להשיג כמה שיותר קישורים לאתר בכדי לקדם אותו. בגדול ישנם הרבה דרכים להשיג קישורים, אני אציין את השלוש שהכי רלוונטיות וישימות לבעלי עסקים שרוצים לייצר כמה שיותר קישורים לאתר שלהם.
רישום באתרים חינאמיים
ישנם הרבה אינדקסים ופורטלים ברשת שמאפשרים רישום של אתרי עסקים בהם. הידועים ביותר כיום הם אתרים שמאפשרים ייצור של כרטיס ביקור דיגיטלי. פשוט חפשו בגוגל כרטיס ביקור דיגיטלי או אינדקס אתרים, כנסו אל האתרים ורשמו את האתר העסק שלכם שם. זכרו כמובן לשים לב שישנה אפשרות לשים קישור לאתר שלכם אחרת לא יהיה הרבה ערך בפעולת הרישום. מאחר וזוהי הדרך הקלה ביותר, ולמעשה לא דורשת כמעט מאמץ היא גם הדרך הנפוצה ביותר ומשתמשים בה המון בעלי עסקים. גוגל מזהה את זה ולכן נותן קרדיט מועט על קישורים כאלו. זה לא אומר שכדאי לוותר על האופציה הזו אך זה לא יהיה כדאי להסתמך עליה בלבד.
אפשרות דומה מאוד לקישורים חינאמיים מאינדקסים אלו קישורים מדפי רשתות חברתיות. תוכלו לפתוח דפים לעסק שלכם בפייסבוק, לינקדאין, טוויטר ועוד. בכל עמוד כזה שניתן פרטים על העסק וגם כמובן לשים בו קישור אל האתר של העסק כך שגם באפשרות הזו כדאי להשתמש.
חשוב לציין שקישורים מרשתות חברתיות נתפסים אחרת בעיני גוגל וגם בהם יש ערך מופחת לכן שלבו אותה עם דרכים נוספות.
היעזרות בלקוחות מרוצים וקולגות
יצירת קשר עם לקוחות מרוצים או עם קולגות עוסקים בתחום מקביל ויש להם אתר בהחלט יכולים לעזור על ידי קישור מהאתר שלהם. ניתן לבקש מהם להעלות מאמר או טקסט, ובמידה ומדובר על לקוח מרוצה, ניתן להעלות מכתב תודה על השירות שקיבלו ולהוסיף קישור. ובמידה ומדובר על קולגה מתחום מקביל ניתן לפרסם מאמר אורח שבו כותבים על המשותף לתחומים ונותנים טיפים לקוראים ולגולשים כיצד הם יכולים להפיק ערך גם מהתוכן באתר המקושר.
דוגמא טובה שאני נותן היא קולגה שלי מתעסקת בעיקר בשיווק דרך דיוור אלקטרוני ורשימות תפוצה. פרסמתי מאמר אורח אצלה שבה אני מסביר כיצד שימוש בדיוור לרשימת תפוצה יכול לעזור מאוד גם בקידום אתר אורגני בגוגל.
אחד ההמלצות שנותנים לבעלי אתרים הוא לבצע החלפת קישורים שבה עסק אחד כותב עבור השני ולהפך. גוגל מזהה את זה כמניפולציה זולה ולא באמת נותן קרדיט על כך, כך שכדאי לבצע זאת בדרך יותר חכמה ולא לתת קישור חזרה עבור האתר המקשר.
קניית קישורים
מבתחילת המאמר ציינתי את המונח "כלכלת קרדיטים" וכעת הזמן להרחיב על הרעיון. הרבה מאוד אתרים שכבר צברו מוניטין אצל גוגל מבינים את הכוח שיש להם ביד ונוטים לפרסם מאמרי אורח עם קישור תוך גביית תשלום עבור כך. למעשה מדובר על תעשייה שעושה לא מעט כסף. גוגל אומרים באופן מפורש ששיטה זו אסורה אך מאחר ואין דרך לדעת בוודאות כאשר עסקאות כאלו מתבצעות, קל מאוד להסוות קישורים קנויים אם הם מגיעים בתוך מאמר אורח בדיוק כמו שמומלץ לעשות בסעיף הקודם. היתרון כאן הוא שאם מקבלים קישור מאתר עם שם ומוניטין אצל גוגל, וחלק מהקרדיט הזה מועבר יחד עם הקישור, ככל שהאתר המקשר הוא בעל מוניטין גבוהה יותר חלק יותר גדול של קרדיט יגיע לאתר המקושר ויתורגם לדירוגים גבוהים שיביאו אליכם תנועה.
לכן, למרות שבתחילה זה עשוי להראות כמו משהו לא כל כך יפה או אתי, בסופו של דבר, אם עושים זאת נכון, הוא לחלוטין משתלם.
לרוב האסטרטגיה הזו היא לרוב נחלתם של עסקים גדולים יותר עם תקציבי פרסום שיכולים לאפשר לעצמם לעשות מעבר לקידום אתרים בחינם ולקנות קישורים מאתרים אחרים בכמויות גדולות וכך להגדיל ולהעצים את הקרדיט שיש להם.
באיזו תדירות כדאי להוציא קישורים חיצוניים לאתר ?
ישנם 3 תשובות אפשריות והן תלויות ביכולת להשקיע בנושא.
מתי שיוצא
זהו לרוב הכלל שאחריו רוב העסקים הולכים. גם אם יש רצון לעשות יותר, בסוף כמות הזמן שיש לבעלי עסקים בכדי להוציא קישורים אל האתר שלהם מאתרים אחרים היא דיי מוגבלת, ולכן, אין צורך להסתער. מעבר לכך, ההנחה היא שרוב העסקים קטנים או בינוניים לא באמת משקיעים בכך כל עוד אין להם צוות שיווק או מקדם שהם שוכרים את שירותיו, כך שאין פה איזה מירוץ. עם זאת, בכדי שתהליך הוצאת הקישורים לא יתמסמס לחלוטין נסו לשמור על תדירות של קישור אחד בחודש והקפידו על כך שהוא יגיע לאתר שלכם מאתר חדש שעוד לא הוציא קישור אליכם. זכרו שמדובר על המלצות ולכן 2 המלצות מאותו האתר יהיו בעלות ערך פחות מאשר 2 קישורים משני אתרים שונים.
בנייה של פרופיל קישורים בהדרגה
אם יש את האפשרות להשקיע יותר זמן ואף כסף לקנייה של קישורים, ניתן בנייה הדרגתית של מערך קישורים כאשר מעלים את התדירות לאט לאט במהלך השנה. ניתן להתחיל מקישור אחד בחודש ואט אט, נאמר לאחר 3 חודשים, להעלות את הקצב לקישור כל שלושה שבועות. לאחר מכן 3 חודשים נוספים קישור כל שבועיים, וב3 החודשים האחרונים של השנה קישור כל שבוע, כאשר בסוף השנה מומלץ להישאר על תדירות של קישור כל שבוע באופן קבוע (כן, קידום אורגני זה תהליך ארוך שלוקח זמן).
לפי המתחרים שלכם
זו האסטרטגיה הטובה ביותר, כמו כל דבר בעולם השיווק ההמלצה היא להיות טיפה יותר טובים מהמתחרים בכדי לעקוף אותם. ישנם כלים שונים שנמצאים בידי מקדמי אתרים שיכולים להעריך את כמות הקישורים שמקבלים המתחרים שלכם. תמיד תוכלו ליצור קשר עם מקדם אתרים ולבקש ממנו להוציא עבורכם דוח סקירה על המתחרים שלכם בתשלום. לאחר שתקבלו את הדוח תוכלו לבדוק כמה קישורים יש למתחרים שלכם ובאיזו תדירות הם מוציאים קישורים ולשים לכם ליעד להגיע למספרים שלהם תוך כמה חודשים.